What
is CLIL? CLIL: Content and
Language Integrated Learning
'CLIL refers to situations where subjects,
or parts of subjects, are taught through a foreign language with dual-focussed
aims, namely the learning of content, and the simultaneous learning of a foreign
language'. (Marsh, 1994)
This approach involves learning subjects such
as history, geography or others, through an additional language. It can be very
successful in enhancing the learning of languages and other subjects, and developing
in the youngsters a positive ‘can do’ attitude towards themselves as language
learners. (Marsh, 2000) |
¿Qué
es AICLE ? Aprendizaje Integrado de Contenidos
y Lenguas Extranjeras. cf. Educación Bilingüe "AICLE
hace referencia a las situaciones en las que las materias o parte de las materias
se enseñan a través de una lengua extranjera con un objetivo doble,
el aprendizaje de contenidos y el aprendizaje simultaneo de una lengua extranjera.
" (Marsh, 1994). "El Aprendizaje Integrado de Lenguas Extranjeras
y otros Contenidos Curriculares implica estudiar asignaturas como la historia
o las ciencias naturales en una lengua distinta de la propia. AICLE resulta muy
beneficioso tanto para el aprendizaje de otras lenguas (francés, inglés,...)
como para las asignaturas impartidas en dichas lenguas. El énfasis de AICLE
en la “resolución de problemas” y “saber hacer cosas” hace que los estudiantes
se sientan motivados al poder resolver problemas y hacer cosas incluso en otras
lenguas." (Navés y Muñoz, 2000) EMILE:
Enseignement De Matieres Par Integration D'une Langue Etrangere CLILiG:
Content and Language Integrated Learning in German "Dans
cette approche, l’apprentissage de matières telles que l’histoire-géographie
se fait en langue étrangère. Cette façon de travailler,
en faisant appel à la pédagogie de la réussite, crée
chez les jeunes une confiance en soi qui les encourage à aborder de façon
positive l’apprentissage des langues." "Bei diesem Ansatz
werden verschiedene Fächer wie Geographie, Geschichte, Mathematik in einer
Zweitsprache unterrichtet. Dies kann sowohl für das Lernen der Sprache, als
auch für die einzelnen Fächer motivierend sein und eine positive Haltung
gegenüber dem Sprachenlernen entwickeln." Marsh,
David. 1994. Bilingual Education & Content and Language Integrated Learning.
International Association for Cross-cultural Communication, Language Teaching
in the Member States of the European Union (Lingua) University of Sorbonne. Paris.
Marsh, D. (2000). Using languages to learn and learning to use languages.
Eds. D. Marsh - G. Langé. Finland: University of Jyväskylä.
Navés, T & Muñoz, C. (2000) Usar las lenguas para aprender y
aprender a usar las lenguas extranjeras. Una introducción a AICLE para
madres, padres y jóvenes in Marsh, D., & Langé, G. (Eds.). Using
Languages to Learn and Learning to Use Languages. Jyväskylá, Finland:
UniCOM, University of Jyväskylä on behalf of TIE-CLIL. |